.
.
.
.
.
.
.
19.11.2018
.

Finanskrisen banede vejen for frugtbar forretningsmodel

Malerfirmaet Vinjeborg i Horsens kan i disse dage fejre 10 års jubilæum med Viktech. ”Og makkerskabet har været en succes”, forklarer firmaets stifter Per Vinjeborg. “Samarbejdet med Viktech er en af de vigtigste grundsten i min forretning. Det er enormt svært at finde dygtige håndværkere, der er fleksible og kan arbejde selvstændigt. Og det får jeg hos Viktech.”, siger han.

For 10 år siden tog Per Vinjeborg en stor beslutning. Efter at have arbejdet i mere end tyve år som fastansat maler for flere forskellige arbejdsgivere, besluttede han sig for at tage penslen i den anden hånd og stifte sit eget firma. Den 21. februar 2008 åbnede den nu 51-årige maler dørene op for Malerfirmaet Vinjeborg tæt på privatadressen i Horsens, som han i dag deler med sin kone og to børn på 13 og 7 år. 

Og set udefra var timingen dengang mildest talt ikke optimal.

Da jeg startede op var det hele ved at ramle sammen på grund af finanskrisen. Så jeg turde ikke ansætte nogen“, fortæller Per Vinjeborg.

Hvad der lignede en forhindring for den nyetablerede forretning, skulle dog hurtig vise sig at blive en fordel. Under én af sine første opgaver faldt Per Vinjeborg i snak med Viktechs salgskonsulent Christian Jepsen, der var mødt op hos kunden sammen med en række medarbejdere.

Malerfirmaet Vinjeborg Per + ChristianMalerfirmaet Vinjeborg Per + ChristianMalerfirmaet Vinjeborg Per + ChristianMalerfirmaet Vinjeborg Per + ChristianMalerfirmaet Vinjeborg Per + ChristianMalerfirmaet Vinjeborg Per + Christian
“Vi havde en god dialog, og jeg kan huske, at jeg tænkte: ‘Ham ringer jeg til, når jeg på et tidspunkt får brug for ekstra hænder”, fortæller Per Vinjeborg.

Kort efter tog den nyudklækede firmastifter kontakt til Viktech og hyrede sine første Viktech medarbejdere. En af dem var Hans Peter, der i dag kan fejre otte års jubilæum hos Malerfirmaet Vinjeborg. Han er pt den eneste fastansatte i firmaet – resten er vikarer, som bliver hyret i større eller mindre omfang afhængigt af, hvor mange opgaver, der er.

I sommermånederne, hvor efterspørgslen er størst, svinger mellem fem og syv forskellige medarbejdere fra Viktech malerpenslen for Per Vinjeborg. Uden for højsæsonen ligger antallet på mellem tre og fem, og den forretningsmodel passer firmaejeren glimrende.

“Jeg bliver ofte spurgt, hvorfor jeg ikke bare fastansætter nogle malere i stedet for at bruge vikarer? For mig er svaret åbenlyst: Det giver mig en enorm frihed og fleksibilitet i forhold til, hvilke opgaver jeg kan tage – og hvornår jeg kan tage dem. Hvis jeg kun brugte fastansatte, blev jeg i værste tilfælde nødt til at afskedige dem, når forretningen kørte på lavt blus. Sådan er det ikke med Viktechs medarbejdere, der jo er indstillet på, at opgaverne kommer i perioder”, forklarer han.

Viktechs medarbejdere baner vej for federe opgaver

Det, der startede som en praktisk løsning på et problem i 2008 har her ti år senere udviklet sig til en ganske succesfuld forretningsmodel. Og at Viktech er alfa omega for, at Vinjeborg A/S overhovedet kan få hjulene til at køre rundt, indrømmer Per Vinjeborg blankt.

Samarbejdet med Viktech er en af de vigtigste grundsten i min forretning. Det er enormt svært at finde dygtige håndværkere, der er fleksible og kan arbejde selvstændigt. Og det får jeg hos Viktech. Christian Jepsen kender mig gennem mange år. Han kender mit behov og mit team og kan derfor sende de helt rigtige folk til opgaven. Men lad vær med at fortæl det til Christian, så hæver han bare prisen på mine vikarer”, siger han og griner.
vinjeborg-viktech__0011-copy-min.jpgvinjeborg-viktech__0011-copy-min.jpgvinjeborg-viktech__0011-copy-min.jpgvinjeborg-viktech__0011-copy-min.jpgvinjeborg-viktech__0011-copy-min.jpgvinjeborg-viktech__0011-copy-min.jpg

At bygge sit firma op omkring brugen af vikarer har mange fordele, fortæller Per Vinjeborg. For det første giver det ham mulighed for at påtage sig større opgaver, han ellers ikke ville have haft mulighed for at løse, hvis han udelukkende benyttede sig af få fastansatte. Og for det andet giver det friheden til at takke nej til projekter, der hænger ham langt ud af halsen.

Når jeg benytter mig af Viktechs medarbejdere behøver jeg ikke lade mig “prostituere” for at tage arbejde, som jeg egentlig ikke har lyst til, fordi jeg absolut skal give mine folk noget at lave. Samarbejdet med Viktech giver mig mulighed for kun at tage opgaver, som jeg rent faktisk synes er fede”, siger han.

Gensidig respekt er nøglen til succes

Malerfirmaet Vinjeborg benytter sig næsten udelukkende af medarbejdere fra Tyskland. Og hvor det i begyndelsen gav panderynker hos kunderne, at arbejdskraften kom fra den anden side af landegrænsen, er det i dag ikke noget problem. De kunder, der kender firmaet godt, ved, at det er dygtige folk, som går til opgaven med samme høje faglighed, som danske malere, fastslår Per Vinjeborg.

Udenlandsk arbejdskraft er desuden også blevet mere og mere almindeligt i malerbranchen. Sidste sommer udgav Dansk Industri en analyse af stigningen af udenlandsk arbejdskraft, som nu for første gang har oversteget 200.000 målt i fuldtidsstillinger. Fordelt på brancherne har bygge- og anlæg 6,6% af den udenlandske arbejdskraft, det er lige knap 14.000 fuldtidsstillinger. Langt de fleste udlændinge kommer fra Polen, næstflest fra Tyskland og på tredjepladsen ligger Rumænien.

Hos Viktech kommer 46 procent fra udlandet, og direktøren Jon Flintholm, kender godt den forsigtighed, som de udenlandske malere kan blive mødt med.

Vores erfaring er, at den modvilje, vi af og til oplever, fortrinsvist er baseret på fordomme. Som med så meget andet har man en holdning, indtil man har prøvet noget nyt, og når man så får erfaring med det, så har man typisk en anden og mere positiv indstilling”, siger han. 

Per Vinjeborg har dog også før i tiden hørt sine medarbejdere nævne en oplevelse af en vis modvilje på nogle tidligere arbejdspladser. Derfor sætter han også en stor dyd i at udvise respekt og tillid til sine medarbejdere – om så de er hos ham i fire uger eller flere år.

Hvis du behandler dine medarbejdere ordentligt, så får du også igen af samme skuffe. Jeg arbejder meget for, at mine medarbejdere føler sig godt tilpas, så de får lyst til at vende tilbage igen”, siger Per Vinjeborg og slår fast, at han også forventer, at medarbejderne hiver fat i ham, hvis de ser ham begå en fejl.

Jeg gør meget ud af at fortælle mine medarbejdere, at de roligt kan prikke mig på skulderen og fortælle mig, hvis jeg har begået en brøler. Det gør jo også bare mig til en bedre maler. Og i sidste ende er det jo kunden, som skal være tilfreds – ikke mig”, siger han.

vinjeborg-viktech__0010-copy-min.jpgvinjeborg-viktech__0010-copy-min.jpgvinjeborg-viktech__0010-copy-min.jpgvinjeborg-viktech__0010-copy-min.jpgvinjeborg-viktech__0010-copy-min.jpgvinjeborg-viktech__0010-copy-min.jpg

Relaterede

Ledige jobs

Offentliggjort:
30.08.2019
By
København S
Offentliggjort:
31.08.2019
By
Århus C
Offentliggjort:
30.08.2019
By
København
Se alle job
.

Tilmeld Nyhedsbrev

© 2019 Viktech. All Rights Reserved. Læs vores privatlivspolitik her
Stempel
Top